دسته‌بندی نشده

بهترین روش های درمان ریزش موی سکه ای

درمان ریزش مو سکه ای

سرعت پیشرفت علوم و فناوری در این روزگار آن قدر زیاد است که دیگر مدت‌ها است حتی شگفتی ما را نیز برنمی‌انگیزد. گویی آن چیزی که شاهدش هستیم، کاملاً طبیعی است و نیازی به شگفتی نمی‌بینیم. همین پیشرفت‌های روزافزون زندگی انسان را متحول کرده و باعث شده آسان‌تر و بهتر از پیشینیان خود زندگی کند. از بخش‌های مهم علم که در این روند نقش پررنگ و بزرگی داشته، علم پزشکی و علم داروسازی است. کشف علل بیماری‌ها، روش‌های درمان، ساخت دارو، شناخت محرک‌ها و … همه و همه کاری کرده که کمتر کسی از ما در این روز و روزگار از بیماری خاصی بترسد و از ابتلاء به آن هراس داشته باشد.

شاید به همین دلیل است که اگر بدانیم یک عارضه، اختلال یا بیماری ساده هنوز درمانی ندارد و علت دقیق و اصلی آن مشخص نیست تعجب کنیم. یکی از این بیماری‌ها، ریزش سکه ای مو است. در حال حاضر درمان ریزش مو سکه ای و علت بروز آن بر ما مشخص نیست. اما خوشبختانه جای نگرانی وجود ندارد. با خواندن این مقاله از وبلاگ داروخانه آنلاین دارو به شما درباره‌ی درمان ریزش مو سکه ای خواهیم گفت و این که چرا اگر مبتلاء شدیم نباید نگران و مضطرب شویم. با ما همراه باشید.

ریزش مو سکه ای یا کچلی سکه ای چیست؟

پیش از آن که درباره‌ی درمان ریزش مو سکه ای توضیح دهیم، باید بدانیم که ریزش مو سکه ای یا طاسی سکه ای چیست.

ریزش مو سکه ای یا طاسی سکه ای عارضه‌ای است که فرد مبتلاء به طور ناگهانی با ریزش موی نواحی کوچکی به وسعت چند سانتی متر مواجه می‌شود. این ریزش ممکن است در موی سر، ریش آقایان، موی ابرو، مژه، بینی و بخش‌های مختلف بدن رخ بدهد. ریزش موی سکه ای خلاف تصور بعضی از افراد هیچ ارتباطی با رعایت نکردن بهداشت نداشته و ندارد، بلکه نتیجه‌ی یک اختلال در سیستم ایمنی بدن ما است. همان طور که گفتیم هنوز مشخص نیست چرا و چگونه، اما سیستم ایمنی بدن ما به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. نمود بیرونی این اتفاق، ریزش ناگهانی مو در بخش‌های مختلف بدن به شکل لکه هایی محدود و کوچک است. تا امروز و با وجود تلاش محققان، درمان ریزش مو سکه ای مثل علت بروز آن هنوز بر ما نامشخص است.

درمان ریزش موی سکه ای

وقتی ندانیم که علت دقیق بروز یک عارضه در بدن‌مان چیست، درمان کردن آن نیز مشکل خ.اهد شد. درمان ریزش مو سکه ای نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. اگر مبتلاء به ریزش موی سکه ای شده‌‌اید و در جست‌وجوی درمان ریزش مو سکه ای به نتیجه ای نخواهید رسید. با این حال جای نگرانی وجود ندارد. چرا؟ در بخش‌های بعدی این مقاله به شما خواهیم گفت.

درمان های دارویی

درمان ریزش مو سکه ای چنان که گفتیم در حال حاضر بر بشر پوشیده است. خبر خوب این است که معمولاً نیازی به درمان ریزش مو سکه ای نیز وجود ندارد، زیرا در قریب به اتفاق موارد، موهای ریخته در نواحی گوناگون سر و صورت و بدن ظرف ماه‌های آینده دوباره می‌رویند. اما محصولاتی غیر دارویی در دسترس هستند که به نوعی شبیه درمان ریزش مو سکه ای عمل می‌کنند. در ادامه دو محصول موضعی که به نوعی درمان ریزش مو سکه ای هستند و سرعت رویش مجدد را در نواحی دچار ریزش بیشتر می‌کنند، به شما معرفی خواهیم کرد:

درمان های دارویی ریزش مو سکه ای

ژل تقویت کننده پرودرما برای ریزش سکه ای ۲۰ میلی لیتر

پرودرما یک از برندهای مراقبت پوست و مو است که عمر آن به اندازه‌ی برندهای باسابقه معروف نیست، اما در تولیدات خود خوب و باکیفیت ظاهر شده است. ژل تقویت کننده پرودرما برای ریزش مو سکه ای نیز یکی از محصولات همین برند برای آن‌هایی است که با این عارضه مواجه شد‌اند و به دنبال درمان ریزش مو سکه ای می‌گردند. وجود چند ویتامین گروه B مثل ویتامین B3، B5 و B6 که برای رشد و سلامت مو حیاتی است، در کنار عامل رطوبت‌رسانی مثل گلیسرین کمک می‌کند جریان خون کف سر افزایش یابد، فولیکول‌های مو تقویت شوند، از خشکی پوست سر پیشگیری شود و در نهایت موها دوباره مثل روز اول رشد کنند‌‌.

عصاره‌ی فلفل سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین‌ها است که به تحریک رشد مو، کنترل ریزش مو، جلوگیری از سفید شدن زودرس موهای شما، کاهش شوره سر و حالت دادن به موهای شما کمک می‌کند. از این ماده‌ی ارزشمند در فرمولاسیون این ژل نیز استفاده شده است. برای استفاده از این ژل مقداری کافی از آن را به موضعی که دچار ریزش شده بمالید و با سر انگشتان ماساژ دهید تا جذب شود. روزانه سه بار این کار را تکرار کنید. نیازی به آب‌کشی ژل پس از پایان کار وجود ندارد. توجه داشته باشید که اندکی احساس خارش و گرما پس از مصرف ژل طبیعی است اما اگر این احساس شدت گرفت و ادامه داشت بایستی فوراً مصرف را قطع و به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

ژل- کرم مخصوص ریزش سکه ای سریتا ۳۰ میلی لیتر

اگر برند سریتا را بشناسید می‌دانید که در تولید محصولات مراقبتی مو چه عملکرد خوبی داشته است. ژل کرم مخصوص ریزش سکه ای این نام تجاری نیز یک نوع محصول و عامل کمک‌کننده به درمان ریزش مو سکه ای است. محصولی که در فرمولاسیون آن از مواد مؤثر و قدرتمند مثل عصاره‌ی نارینجنین، عصاره‌ی رزماری، توکوفرول (ویتامین E)، لسیتین و پیش‌ساز ویتامین B5 (پانتنول) استفاده شده باشد، بدون شک نتایج عالی نشان خواهد داد. برای مصرف این محصول دست‌ها و موضع مورد نظر خود را بشویید و خشک کنید. سپس مقداری کافی از محصول را با سر انگشت‌ها به موضع ماساژ دهید تا جذب شود.

مراقبت های ضروری

بایدها:

– علائم استرس را بشناسید و برای از بین بردن آن تلاش کنید.

– در محل کار، با پرهیز از ساعات طولانی، نپذیرفتن خواسته‌های غیرواقعی، تعیین اهداف واقع‌بینانه، پذیرش خوش‌بینانه‌ی تغییرات و عدم انتقال مشکلات مربوط با کار به خانه، استرس را کاهش دهید.

– در خانه، شکایات خود را بیان کنید، مشکلات خود را در میان بگذارید و به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.

– رژیم غذایی شما باید از نظر ویتامین، مواد معدنی و پروتئین متعادل و کامل باشد.

نبایدها:

– از استفاده رنگ‌ها و سایر روش‌های شیمیایی مانند دکلره کردن موها خودداری کنید.

– از شستن مکرر موها خودداری کنید.

– در حالت ایده آل، موهای خود را نباید بیش از دو بار در هفته بشویید.

– برای جلوگیری از موخوره، هر ۲ هفته یک بار موها را نوک‌گیری کنید. در غیر این صورت ممکن است موخوره به سمت عقب (به سمت ریشه) حرکت کند.

– از مدل‌های موی سفت یا کش‌های مو خودداری کنید.

– هرگز سشوار را خیلی نزدیک به پوست سر نگیرید.

– هرگز از شانه یا برس با دندانه‌ی تیز استفاده نکنید.

– وقتی موها خیس هستند هرگز برس نزنید و شانه نکنید و همیشه از حوله برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید.

– درست است که ماساژ می‌تواند به درمان ریزش مو سکه ای کمک کند اما از ماساژ دادن بیش از حد پوست سر خودداری کنید.

چند مکمل برای تسریع درمان ریزش سکه ای مو

قرص تقویت کننده و ضد ریزش مو رینفولتیل ۶۰ عددی

پیش از این نیز قرص و محلول‌های ضد ریزش رینفولتیل را به شما معرفی کرده بودیم. قرصی که به دلیل داشتن مواد مغذی ارزشمندی چون عصاره‌ی گیاه نخل اره‌ای و عصاره‌ی چای سبز، نیکوتینامید و پنتوتنات اثرات بسیار عالی در کنترل و معکوس کردن روند ریزش مو نشان داده است. از آن جا که خواص این محصول بسیار زیاد و نتایج مثبت آن ثابت شده است و همچنین از آن جا که شما می‌توانید این محصول را با تخفیفی استثنائی از داروخانه آنلاین دارو تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم پس از مشورت با پزشک خود در خرید آن درنگ نکنید. برای بهترین اثربخشی باید این محصول را تا ۳ دوره مصرف کنید. خرید مکمل قرص ضد ریزش مو رینفولتیل

کپسول نانو دی ۲۰۰۰ نانو حیات ۶۰ عددی

طبق آمارها اکثر افرادی که به ریزش موی سکه ای مبتلاء شده‌اند، دوار کمبود ویتامین D هم بوده‌اند. به همین دلیل شاید بتوان گفت مصرف مکمل ویتامین D یک راه پیشگیری از این بیماری است. مکمل حاضر یکی از مکمل‌های باکیفیت ایرانی است که می‌تواند نیاز شما به ویتامین D را به آسانی رفع کند. این محصول علاوه بر ویتامین D از ویتامین‌ها و ترکیبات ضروری دیگری مثل ویتامین A و ویتامین C که برای تقویت سیستم ایمنی و درمان ریزش سکه ای مو مفید است نیز برخوردار است. خبر خوش این که شما می‌توانید این محصول را با یک تخفیف خوب از داروخانه آنلاین دارو تهیه کنید. خرید کپسول نانو دی ۲۰۰۰ نانو حیات

قرص ویتامین C پلاس زینک یوروویتال ۶۰ عددی

یکی از عناصری که وجود آن در بدن ما با عملکرد صحیح سیستم ایمنی ارتباط دارد، روی یا زینک است. این عنصر همچنین نقش مهمی در سلامت موها و رویش مجددشان دارد. قرص ویتامین C پلاس زینک یوروویتال همان طور که از نامش پیداست علاوه بر روی، حاوی ویتامین C هم هست. ویتامین ث یکی از عوامل لازم برای تولید کلاژن در بدن ما و کلاژن جزئی ضروری از سلامت پوست و مو است. خرید قرص ویتامین C پلاس زینک یوروویتال

درمان خانگی ریزش موی سکه ای

از انواع درمان ریزش مو سکه ای که می‌توانید از منابع مختلف بیابید، شاید هیچ کدام به اندازه‌ی درمان‌های خانگی این عارضه رایج و پرطرفدار نباشد. درمان خانگی به روش‌های ساده و کم‌خطری گفته می‌شود که می‌توان با موادی که در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود، انجام داد.

برای مثال برای درمان ریزش مو سکه ای از مواد خوراکی مانند آب پیاز تازه استفاده می‌شود. آب پیاز غنی از گوگرد است که از نازک شدن و شکنندگی موها جلوگیری می‌کند. این باعث رشد موهای ضخیم و مقاوم می‌شود. آب پیاز با کمک گوگرد خود، فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند. فولیکول‌های موی تغذیه شده باعث بازسازی و رشد دوباره‌ی موهای سالم می‌شود.

آب سیر خام سرشار از ویتامین C است که برای تقویت و سلامت مو بسیار مفید است. همچنین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد که به تحریک رشد مو کمک می‌کند. وجود عنصر سلنیوم در سیر به تقویت گردش خون برای تغذیه‌ی حداکثری فولیکول مو کمک می‌کند.

یکی از بهترین قرص ضد ریزش مو برای زنان رینفولتیل است که دارای ترکیبات فوق العاده برای ریزش مو و جلوگیری از ریزش مو است. عوامل متعددی در ریزش مو اثر دارد، یکی از آنها کمبود مواد مغذی در بدن است. برای همین است که این روزها خرید قرص مکمل و استفاده از آن رواج پیدا کرده است. اگر شما هم دچار ریزش مو هستید، مکمل قرص ضد ریزش مو رینفولتیل می‌تواند در درمان این عارضه به شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر مطلب فواید قرص رینفولتیل مکمل ضد ریزش مو را مطالعه کنید.

درمان خانگی ریزش موی سکه ای

علائم ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای به وضعیتی گفته می‌شود که در آن ناحیه یا ناحیه‌هایی از موهای سر، صورت یا بدن به صورت ناگهانی و یکباره، بدون دلیل خاصی بریزد. این عارضه هیچ دردی ندارد و با تماس به دیگران منتقل نمی‌شود. محققان هنوز به دلیل این اتفاق پی نبرده‌اند، اما می‌دانیم که ریزش سکه ای مو نوعی اختلال در سیستم ایمنی است. در چنین شرایطی بدن به اشتباه یه فولیکول‌های مو به عنوان عوامل مهاجم حمله می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود. اگرچه نمی‌توان سن خاصی برای این عارضه ذکر کرد، اما ابتلاء به آن بیشتر در دهه‌ی ۲۰ و ۳۰ زندگی افراد شیوع دارد.

انواع ریزش موی سکه ای

اشکال اصلی ریزش سکه ای مو که بیشتر متداول هستند در ادامه به اختصار توضیح داده شده است:

ریزش سکه‌ای لکه‌ای (Alopecia Areata Patchy):

این نوع از ریزش سکه ای شکلی است با یک یا چند تکه به اندازه یک سکه (معمولاً گرد یا بیضی شکل) روی پوست سر یا سایر نقاط بدن که به طور طبیعی مو دارند، شروع می‌شود . این نوع ممکن است به آلوپسی توتالیس (ریزش مو در کل پوست سر) یا آلوپسی یونیورسالیس (ریزش مو در کل بدن) تبدیل شود، اما اغلب به صورت تکه‌ای باقی می‌ماند.

ریزش سکه ای لکه‌ای پایدار (Persistent Patchy Alopecia Areata):

ریزش سکه ای لکه‌ای پایدار با ریزش موی تکه‌ای پوست سر آغاز می‌شود که به مدت طولانی ادامه می‌یابد بدون اینکه به ریزش سکه‌ای گسترده‌تر مانند توتالیس یا یونیورسالیس تبدیل شود.

ریزش سکه‌ای گسترده (Alopecia Areata Totalis):

این نوع از ریزش سکه ای با همان لکه‌های معروف شروع می‌شود و در ادامه باعث ریزش مو در کل پوست سر خواهد شد.

ریزش موی سکه‌ ای فراگیر (Alopecia Areata Universalis):

این نوع از ریزش سکه‌ ای از نوع قبلی پیشرفته‌تر و گسترده‌تر است. این نوع باعث ریزش مو در کل پوست سر و صورت (از جمله ابروها و مژه ها)، به علاوه‌ی بقیه بدن (از جمله موهای ناحیه تناسلی) می‌شود.

نکات مهم برای درمان ریزش موی سکه ای

این چند نکته در رابطه با درمان ریزش مو سکه ای، ممکن است ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند اما بسیار مهم هستند:

نکات مهم برای درمان ریزش موی سکه ای

اول؛ اگر خود یا یکی از عزیزان‌تان به این عارضه مبتلاء شده خود را کنترل کنید و مضطرب نشوید. در هیچ یک از موارد این بیماری، خطری سلامتی و زندگی فرد را تهدید نمی‌کند. اما استرس بیشتر می‌تواند اوضاع را آشقته‌تر کند.

دوم؛ موهای سر، صورت و بدن به جز زیبایی در برابر عوامل طبیعی و آسیب‌زا از بدن محافظت می‌کنند. استفاده‌ی منظم و دقیق از ضدآفتابی و کلاه می‌تواند فقدان موها را تا حد زیادی جبران کند.

سوم؛ اگر موهای درون حفره‌ی بینی درگیر شده‌اند، می‌توانید از پمادهای مخصوص برای مرطوب نگه داشتن مخاط بینی استفاده کنید. این پمادها به سادگی در همه‌ی داروخانه‌ها در دسترس هستند.

چهارم؛ اگر ابرو و مژه‌های شما درگیر شده‌اند، از استفاده‌ی عینک آفتابی غافل نشوید. همچنین از استفاده کردن مواد آرایشی، چشم و ابرو پرهیز کنید یا در صورت ضرورت به سراغ برندهای مطمئن با ترکیبات امن و گیاهی بدون حساسیت بروید.

افراد مستعد به ریزش موی سکه ای

از آن جا که ریزش سکه ای مو یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است، افراد مبتلاء به برخی بیماری‌های خودایمنی مانند پسوریازیس، کم‌کاری و پرکاری تیروئید یا ویتیلیگو (لک و پیس)، بیشتر در معرض ابتلاء به ریزش موی سکه ای هستند.

همچنین بر اساس یک مطالعه جدید که شامل داده‌های ثبت نام برای بیش از ۱۱۰۰۰ نفر است، ریزش سکه ای مو در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار شایع‌تر است، اما در میان آسیایی‌ها در مقایسه با سفیدپوستان کمتر شیوع دارد.

آیا ریزش موی هورمونی قابل درمان است؟

ریزش موی هورمونی در زنان وابطه به سن نیست. وقتی هورمون های زنانه، به هم می ریزد و ریتم ترشح آن از تنظیم خارج می شود در هر سنی که باشید، پیامدهایش گریبانتان را می گیرد. صبح ها که از خواب بیدار می شوید با حجم عظیمی از موهای خود روی رختخواب مواجه هستید یا با شانه زدن به موها نیز مقدار زیادی مو را روی شانه مشاهده می کنید. در موقع شستن موها و استحمام که دیگر، اوضاع از این هم بدتر می شود. به طور قطع، ریزش موی هورمونی در زنان از شدیدترین و بدترین ریزش های مو است.

خوشبختانه ریزش مو با الگوی زنانه قابل درمان است. یکی از درمان‌های معمول این مشکل، همان گونه که در بخش‌های پیشین مقاله توضیح دادیم، استفاده از محلول ماینوکسیدیل است. این تنها درمان ریزش موی زنانه است که به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز رسیده است. البته باید گفت درمان‌های ریزش مو به طور کلی در آقایان اثرگذارتر هستند. همچنین اگر ریزش مو دلایل ژنتیکی داشته باشد، احتمال معکوس شدن روند آن پایین‌تر از دیگر موارد خواهد بود.

در حال حاضر محصولات ضد ریزش موی بسیار زیادی در بازار موجود است. این محصولات با تقویت میزان گردش خون، اکسیژن رسانی و همچنین تامین مواد مغذی مورد نیاز فولیکول های مو، از ریزش موها جلوگیری می کنند. پس از استفاده از ضد ریزش ها، نیازی به شستشوی موها وجود ندارد و حس چربی بر روی موها ایجاد نمی شود. انواع محصولات ضد ریزش و تقویت کننده مو را می توانید از داروخانه آنلاین شبانه روزی آنلاین دارو خریداری نمایید.

علل ایجاد آلوپسی سکه ای

در مقدمه‌ی این مقاله که به انواع درمان ریزش مو سکه ای می‌پردازد گفتیم که بشر با وجود تمام پیشرفت چشم‌گیر خود در علم پزشکی، هنوز علت ابتلاء به بیماری ریزش سکه ای مو را نمی‌داند. بعضی از افراد اضطراب و فشار عصبی را با ریزش سکه‌ای مو مرتبط می‌دانند و آرام کردن محیط اطراف را یگانه راه درمان ریزش مو سکه ای. با وجود این که در ظاهر استدلال این گروه منطقی است، اما در این باره داده‌های علمی کافی وجود ندارد. اما به هر حال کنترل استرس و فشار روانی چه مبتلاء به ریزش مو سکه ای باشید و چه نه، همیشه یک اقدام مثبت محسوب می‌شود.

آیا ریزش موی سکه ای واگیردار است؟

ممکن است این مقاله را برای این بخوانید که خودتان یا یکی از اعضاء خانواده‌ی شما به ریزش موی سکه ای دچار شده باشید و بخواهید بدانید آیا ممکن است بیمار برای دیگر ساکنان خانه هم مسری باشد. خوشبختانه باید بگوییم که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. اگرچه بسیاری از افراد به غلط اعتقاد دارند، ریزش سکه ای مو به دلیل رعایت نشدن بهداشت است، اما نه تنها این اعتقاد غلط است، بلکه این بیماری نیز واگیر ندارد. این عارضه نه سلامتی و زندگی شما و عزیزان شما را تهدید می‌کند و نه به جمع خانوادگی شما خللی وارد می‌کند.

آیا ریزش موی سکه ای ارثی است؟

تحقیقات بر روی درمان ریزش مو سکه ای و عواملی که آن را ایجاد می‌کند ادامه دارد. هنوز بسیاری از این عوامل بر ما پوشیده هستند، اما به نظر می‌رسد وراثت هم در دسته‌ی این عوامل قرار داشته باشد، گرچه هنوز به بررسی و شواهد بیشتری نیاز است.

پس از درمان ریزش موی سکه ای

یکی از سؤال‌های مهم افرادی پس از پایان درمان ریزش مو سکه ای این است که آیا احتمال ابتلاء دوباره وجود دارد؟ ریزش سکه ای مو اغلب یک بار در طول عمر فرد اتفاق می‌افتد و سپس موها به شکل طبیعی خواهند رویید. گاهی اوقات، دوره های مکرر ریزش مو ممکن است با دوره های رشد مجدد همراه باشد. این ممکن است در طی سالیان متمادی رخ دهد.

درمان ریزش موی سکه ای ریش

آلوپسی باربا یا ریزش سکه ای ریش یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های موی صورت (ریش) حمله می‌کند و باعث ریزش موی لکه‌ای می‌شود. معمولاً ریزش مو به صورت تکه‌های دایره‌ای کوچک، اغلب در امتداد خط فک رخ می‌دهد، اگرچه ممکن است تمام موهای ریش خود را نیز از دست بدهید. ریزش مو می تواند در ریش شما جدا باشد یا در جاهای دیگر مانند پوست سر یا صورت شما هم رخ دهد. در حالی که علل دقیق این عارضه ناشناخته است، اغلب استرس روانی و فیزیکی را با آن مرتبط می‌دانند.

ژنتیک نیز ممکن است در ابتلاء به این بیماری نقش داشته باشد: این بیماری در افراد مبتلا به آلوپسی (ریزش مو)، آسم یا آلرژی بیشتر شایع است. داشتن بستگان مبتلا به بیماری خودایمنی، شما را در معرض خطر ابتلاء به آلوپسی باربا قرار می‌دهد. این بیماری‌ها شامل دیابت نوع ۱، لوپوس و پسوریازیس است. برخی از ویروس‌ها، مواد یا داروها نیز می‌توانند محرک باشند. خط مقدم درمان ریزش سکه ای ریش، کورتیکواستروئیدهای موضعی است. راه های دیگر تجویز (مانند تزریقی یا خوراکی) نیز متداول هستند. ایمونوتراپی موضعی نیز معمولاً برای درمان ریزش سکه ای ریش استفاده می‌شود.

علائم بیماری معمولاً از چه سنی نمایان می‌شود؟

شما می‌توانید در هر سنی به ریزش سکه ای مو مبتلاء شوید. با این حال، اکثر افراد در سن ۳۰ سالگی به آن مبتلاء می‌شوند. برای بسیاری از مبتلایان، این بیماری در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می‌شود.

اگر والدین به این عارضه مبتلاء باشند، کودک‌شان هم دچارش می‌شود؟

بسیاری از کسانی که خود یا مادر و پدرشان مبتلاء لب ریزش سکه ای مو شده‌اند از انتقال این این بیماری از والدین به فرزندان نگران هستند. انتقال ریزش سکه ای مو از والدین به فرزندان معمول نیست، اما همچنان ممکن است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ میلادی دریافت که اگر مادر یا پدری مبتلاء به ریزش سکه ای مو باشد، شانس ابتلاء کودک در طول زندگی خود، تنها ۵/۷ درصد است.

ریزش مو سکه ای در چه نواحی از بدن رخ می‌دهد؟

تمامی بخش‌های بدن که با مو پوشیده شده‌اند می‌توانند درگیر ریزش موی سکه ای شوند. موی سر، صورت، ریش، ابرو، مژه‌ها، حفره‌ی بینی، بدن و ناحیه‌ی تناسلی، همه و همه ممکن است با این عارضه درگیر شوند.

ریزش موی سکه ای دائمی است یا موقتی؟

در ریزش سکه ای مو، سیستم ایمنی بدن به دلایلی که مشخص نیست و در اثر اشتباه، به بخشی از فولیکول‌های مو حمله می‌کند. خوشبختانه این به معنای از بین رفتن دائمی فولیکول‌های مو نیست. طبق آمار اکثر موارد ریزش سکه ای مو دائمی نیستند و پس از مدتی مو در آن نواحی مانند سابق رشد می‌کند.

عوارض ریزش موی سکه ای

بیماران مبتلاء به ریزش موی سکه ای در معرض خطر عوارض روانی- اجتماعی ریزش مو مانند اضطراب و افسردگی هستند. در عین حال، این بیماران باید از نظر سایر شرایط خودایمنی مانند سلامت تیروئید و احتمال ابتلاء به ویتیلیگو (برص یا لک و پیس)ارزیابی شوند.

شیوع بیماری در چه کسانی بیشتر است؟

طبق آمار زنان و مردان به اندازه‌ی مساوی دچار ریزش موی سکه ای می‌شوند. همچنین این عارضه در سنین مختلف شایع است. پیش از این اعتقاد بر این بود که قومیت‌ها و نژادها نیز در این بیماری شانس ابتلاء یکسانی دارند. اما یک تحقیق نشان می‌دهد آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بیشترین میزان ابتلاء را دارند و آسیایی‌ها نسبت به سفیدپوستان کمتر به این عارضه دچار می‌شوند.

کمبود ویتامین D در ریزش موی سکه ای

کمبود ویتامین D می‌تواند با بسیاری از انواع بیماری خودایمنی از جمله ریزش سکه ای مو مرتبط باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که کمبود ویتامین D یک عامل خطر برای ابتلا به طاسی سکه ای است و تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلاء به این بیماری سطوح پایین ویتامین D داشتند.

کمبود ویتامین D در ریزش موی سکه ای

چه نوع شامپو برای درمان ریزش موی سکه ای مناسب است؟

شامپوهای کتوکونازول با تمیز کردن پوست اطراف فولیکول مو از سبوم یا چربی‌های طبیعی پوست، به درمان ریزش سکه ای مو کمک می‌کند. خلاص شدن از شر این چربی‌ها می‌تواند به فولیکول‌های مو اجازه دهد تا مواد مغذی بیشتری دریافت کنند و برای رشد مجدد آزاد باشند.

اگر این مقاله را تا انتهاء خوانده‌اید یعنی به احتمال زیاد یا خودتان و یا یکی از عزیزان شما مبتلاء به ریزش موی سکه ای شده‌اند. این چند خط فقط برای یادآوری این هستند که طاسی سکه ای بیماری خطرناک یا ترسناکی نیست و سلامتی را تهدید نمی‌کند. استرس هر بیماری یا شرایط نامناسبی از جمله ریزش سکه ای مو را بدتر می‌کند. پس نگران نباشید، اضطراب را از خودتان دور و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

داروخانه آنلاین شبانه روزی آنلاین دارو فروشگاهی است که فقط چند کلیک با شما فاصله دارد. فروش تنوع وسیعی از محصولات بهداشتی، آرایشی و مکمل‌ها، ارسال سریع و مشاوره‌ی رایگان و دلسوزانه مهم‌ترین مزیت‌های این فروشگاه است. گروه جوان آنلاین دارو تلاش می‌کند، تجربه‌ی خریدی شیرین و متمایز به شما تقدیم کند.

author-avatar

درباره نادیا غفاری

زنی معمولی به شکلی بسیار غیرمعمولی. نوشتن برای من عادتی جنون‌آمیز است. من حتی وقتی نمی‌نویسم، در حال نوشتن‌ام. اما اینجا می‌نویسم تا از شما و با شما یاد بگیرم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید