مراقبت از پوست

چگونه در پاییز از پوست‌مان مراقبت کنیم؟

چگونه در پاییز از پوست‌مان مراقبت کنیم؟

بله!
پاییز از راه می‌رسد و ما با دیدن لباس‌های گرم‌تر و خوش‌رنگ و لعاب در ویترین فروشگاه‌ها، با شلوغ‌تر شدن کاموافروشی‌ها برای بافتن شال‌گردن‌، بهانه‌های بیشتر برای نوشیدن چای و قهوه و خیابان‌هایی که پر از رنگ و برگ‌های ترد متوجه از راه رسیدن او می‌شویم.
با این حال هر سال یک نشانه‌ی دیگر هم نوید آمدن پاییز را به ما می‌دهد؛ تغییرات پوست و موهایمان به دلیل خشکی و پایین آمدن درجه‌ی هوا.

در ادامه‌ی این مقاله‌ی کوتاه، نکاتی خواهیم گفت که به سلامت و شادابی پوست و مو در فصل پاییز کمک خواهند کرد.

۱. یک شوینده‌ی رطوبت‌رسان انتخاب کنید.

هر چه قدر هم از شوینده‌ی فصل بهار و تابستان خود راضی باشید، باید برای پاییز آن را با یک گزینه‌ی رطوبت‌رسان‌تر عوض کنید. شوینده‌هایی که
– گلیسرین
– هیالورونیک اسید
– لاکتیک اسید
– اوره
و یا حاوی هر ترکیب رطوبت‌رسان دیگر برای فصل پاییز در اولویت هستند.
همچنین استفاده از بالم‌ها و پاک‌کننده‌هایی با پایه‌ی روغن مخصوصاً برای پاک کردن آرایش به شدت توصیه می‌شود.

۲. از معجزه‌ی ماسک‌ها غافل نشوید.

فرقی نمی‌کند که در فصل پاییز موها خشک شده یا پوست‌‌مان؛ ماسک‌ها برای هر دو می‌توانند معجزه کنند. استفاده از یک ماسک مو در حمام و یک کرم یا ماسک مو در خارج حمام می‌تواند موها را از خطر خشکی، موخوره و کوتاهی اجباری نجات بدهد.
استفاده‌ی مرتب و هفتگی از ماسک‌های پوستی (مخصوصاً با ترکیبات رطوبت‌رسان)، هم بلافاصله پس از مصرف و هم در بلند مدت اثر خود را نشان خواهند داد.

۳. پوست بدن هم متوجه آمدن پاییز می‌شود.

اگرچه پوست صورت بیش از پوست باقی قسمت‌های بدن به چشم می‌آید اما خشکی پوست بدن هم از مشکلات شایع پاییز است. صابون‌ها و شوینده‌هایی که در ترکیبات خود از موم‌ها و روغن‌های طبیعی استفاده می‌کنند برای این فصل مناسب‌ترند.
به علاوه استفاده از یک لوسیون یا روغن بدن نرم‌کننده به فاصله‌ی ۵ دقیقه بعد از خارج شدن از حمام، پوست بدن را نرم و شاداب نگه می‌دارد.

۴. همیشه می‌توان جلوی ضرر بیشتر را گرفت.

با همه‌ی این توصیه‌ها باز هم ممکن است گرفتار خشکی و پوسته پوسته شدن بشویم. اما باز هم جای نگرانی نیست‌. فقط باید قبل از هر چیز از سر این پوست‌ها و سلول‌های مرده‌ی مزاحم با لایه‌برداری و اسکراب خلاص شوید و بعد با عمل کردن به توصیه‌های قبلی وضعیت را به حالت عادی برگردانید. فراموش نکنید که عمل کردن به این توصیه‌ها قبل از کنار زدن پوسته‌های خشک و مرده اثرگذاری چندانی نخواهد داشت.

۵. به اندازه‌ی کافی بنوشید.

اگرچه در فصل‌های سرد سال کمتر تشنه می‌شویم، اما چیزی از اهمیت به اندازه‌ی کافی آب نوشیدن کم نمی‌شود. این موضوع مخصوصاً به این دلیل اهمیت دارد که بسیاری از افراد فنجان‌های چای و قهوه‌ای را که در روز نوشیده‌اند به حساب آب نوشیده شده می‌گذراند، در حالی که این یک تصور بسیار غلط است.
نوشیدن آب کافی در پاییز و زمستان به عملکرد بهتر همه‌ی قسمت‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه به داشتن پوست و موی سالم هم کمک می‌کند.

۶. برای پوست‌تان شام سنگین‌تری تدارک ببینید.

مرطوب‌کننده‌های سبک برای اکثر پوست‌ها در طول بهار و تابستان کافی هستند، اما در پاییز و زمستان همه چیز فرق می‌کند. ممکن است تحمل کردن یک مرطوب‌کننده‌ی چرب‌تر از معمول در طول روز آسان نباشد. اما سعی کنید برای روتین مراقبت پوست شب یک مرطوب‌کننده‌ی غنی‌تر انتخاب کنید و به پوست‌تان امکان بازسازی دهید.

۷. از کمبود آفتاب استفاده کنید.

اگرچه کم شدن نور خورشید و طول روزها در پاییز بر روحیه و نشاط بسیاری از افراد اثر خوبی ندارد، اما فرصت‌های تازه‌ای برای مراقبت از پوست به ما می‌دهد.
لایه‌برداری شیمیایی و استفاده از محصولاتی با مواد فعال (Active Ingredients) در زمستان ساده‌تر و اثربخش‌تر است. با مقادیر اندک از موادی مثل رتینول، ویتامین ث و اسیدها شروع کنید و بسته به تحمل پوست به تدریج محصولاتی با خلوص بیشتر استفاده کنید. به این ترتیب در پایان سال با پوستی شاداب و درخشان به استقبال بهار خواهید رفت.

۸. هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست.

نه کم شدن نور خورشید و نه کوتاه شدن روزها، هیچ کدام بهانه‌ی مناسبی برای استفاده نکردن از ضدآفتاب نیست. این موضوع مخصوصاً اگر بخواهید به توصیه‌ی هفتم این فهرست عمل کنید، اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. استفاده از ضدآفتاب بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در پاییز و زمستان همچنان واجب است.

۹. حالا وقت کوتاهی موهاست.

قرار گرفتن در معرض گرمای فضای بسته‌ی خانه، تغییرات شدید و آب‌وهوا و خشکی آن، بیش از پیش سلامت و زیبایی موها را تهدید می‌کند. راه حل؟ در کنار همه‌ی مراقبت‌ها کوتاه کردن منظم موها را حداقل هر ۸ هفته یک بار فراموش نکنید. این کار شما را از موهای کدر و آسیب‌دیده خلاص می‌کند و فولیکول مو را برای رشد بهتر و بیشتر تحریک می‌کند.

۱۰. از اعتدال دور نشوید.

باور کنید یا نه، نویسنده‌ی این مقاله هم از لذت حمام‌هایی طولانی با آب داغ در پاییز و زمستان خبر دارد. اما ترکیب قرار گرفتن طولانی در معرض شوینده‌ها، آب داغ و حمام طولانی از مهم‌ترین عواملی است که در فصول سرد سال باعث خشکی و آسیب به پوست و مو می‌شود. دوش‌ گرفتن‌های کوتاه‌تر با آب ولرم و شوینده‌های ملایم و رطوبت‌رسان، شاید به اندازه‌ی حمام‌هایی داغ و طولانی لذت‌بخش نباشند، اما حداقل به پوست و مو آسیبی نمی‌زنند.

author-avatar

درباره الناز فتحی

وقتی نوشتن را آغاز می‌کنم، نه می‌دانم به کجا خواهم رفت و نه می‌دانم در مسیر چه چیزهایی کشف خواهم کرد. پژوهش، نمای بیرونی فکرکردن است و سفر میان دریچه های کشف نشده "من میان این دریچه ها سفر می کنم"

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید