مراقبت از پوست

چای یا قهوه؟ هرکدوم برای پوستم خوبه!

9k=

شمار عشاق چای و قهوه آن قدر زیاد است، که بعید به نظر می‌رسد شما که مشغول خواندن این مقاله‌اید هم یکی از آن‌ها نباشید.

چای و قهوه برای دوست‌داران خود پر از فایده است؛ از داشتن ویتامین‌های گروه B و بالا بردن سطح انرژی و تمرکز در قهوه گرفته، تا آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای و کمک به تنظیم قند خون.

اما همه‌ی سلامت بدن یک طرف و سلامت و زیبایی پوست یک طرف. این دو نوشیدنی به صورت موضعی برای پوست استفاده می‌شوند و مخصوصاً برای رفع تیرگی و لک‌های پوستی اثر دارند.

اما آیا نوشیدن چای یا قهوه به پوست ما منفعت می‌رساند؟

این موضوع از آن‌هایی است که بین متخصصان اختلاف انداخته. بعضی از پزشکان معتقدند نوشیدن چای با التهاب و حساسیت‌های پوستی مقابله می‌کند و پیری پوست را به تعویق می‌اندازد. پلی‌فنول‌ها و تانین‌های چای (همان ماده‌ای که باعث طعم گس چای می‌شود) به طراوت بخشیدن و جوان‌سازی سلول‌های پوستی کمک می‌کنند. از طرفی مخالفان معتقدند، نوشیدن بیش از حد چای سیاه، باعث تیرگی پوست خواهد شد؛ ادعایی که البته هرگز ثابت نشده است. اما این حقیقت که نوشیدن چای باعث دهیدراته شدن بدن و به دنبال آن پوست می‌شود، قابل چشم‌پوشی نیست.

درباره‌ی قهوه نیز اوضاع تفاوت چندانی نمی‌کند. قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و با مقادیر قابل توجهی از ویتامین B3 (نیاسین) می‌تواند پوست شما را از پیری دور نگه دارد. بعضی تحقیقات نشان می‌دهند حتی نوشیدن قهوه هم در کم شدن اثرات مخرب نور خورشید بر پوست نقش مهمی بازی می‌کند. علاوه بر این نوشیدن قهوه باعث افزایش جریان خون می‌شود و بدین ترتیب پف و تیرگی کاهش می‌یابد و پوست ظاهری شاداب‌تر می‌یابد.

اما قهوه هم، درست مثل چای یا نمک باعث دهیدراته شدن بدن و پوست می‌شود. از طرف دیگر با این که نوشیدن قهوه به تنهایی جوش‌زا نیست، اما به دلیل افزایش هورمون‌هایی مثل کورتیزول، سطح استرس بدن را بالا می‌برد. تولید چربی بیشتر غدد پوستی یکی از اولین نتایج بالا رفتن این هورمون‌هاست. با این توضیحات اگر با جوش صورت درگیر هستید، نوشیدن قهوه می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

قهوه و چای را چطور می‌نوشید؟

جدا از همه‌ی این‌ها، این که قهوه و چای را چطور می‌نوشید هم اهمیت زیادی دارد. شیر و شکر در کنار چای و قهوه ممکن است باعث طعم بهتر و لذت بیشتر شود، اما برای سلامتی بدن و پوست شما هم ضررهای بیشتری دارد. درباره‌ی مضرات استفاده‌ی بیش از حد این دو ماده برای پوست می‌توان به جوش‌های صورت (مخصوصاً اطراف دهان و چانه) و کدری و چروک پوست اشاره کرد.

شاید این اطلاعات کمی پیچیده به نظر برسند و شما به دنبال یک جواب ساده باشید؛ نوشیدن چای و قهوه برای پوست ضرر دارد؟ پاسخ ساده و خوشحال‌کننده است؛ اگر از اعتدال خارج نشوید (حداکثر ۳ فنجان در روز) و در مصرف لبنیات و شکر همراه آن‌ها زیاده‌روی نکنید، به هیچ وجه!

author-avatar

درباره الناز فتحی

وقتی نوشتن را آغاز می‌کنم، نه می‌دانم به کجا خواهم رفت و نه می‌دانم در مسیر چه چیزهایی کشف خواهم کرد. پژوهش، نمای بیرونی فکرکردن است و سفر میان دریچه های کشف نشده "من میان این دریچه ها سفر می کنم"

دیدگاهتان را بنویسید