سلامت جنسی

آشنایی با 10 نکته مهم بهداشت دوران قاعدگی

آشنایی با 10 نکته مهم بهداشت دوران قاعدگی

عادت ماهانه یا همان پریودی یک چرخه‌ ی بسیار طبیعی است که برای خانم‌ ها به صورت ماهانه اتفاق می ‌افتد و از آن به عنوان دوران قاعدگی نیز یاد می‌ شود. خانم‌ ها معمولا دل خوشی از دوران قاعدگی ندارند، اما این در حالی است که سلامت خانم‌ ها در گرو همین چرخه‌ ی سخت و ناخوشایند پریودی است.  خانم ها باید بدانند که اگر به شرایط بدنی خود در این دوران و اتفاقات پیرامون آن بی توجه باشند و بهداشت دوران قاعدگی را رعایت نکنند، چرخه ی قاعدگی آنها سخت ‌تر و ناخوشایند تر خواهد شد. در این مقاله نسبت به آشنایی با 10 نکته مهم بهداشت دوران قاعدگی اقدام می کنیم. با ما همراه باشید.

رعایت بهداشت در هر کجا و در هر زمینه ای همیشه جزء توصیه های اکید بوده و بی توجهی ها نیز در این خصوص همیشه با عواقبی خطرناک و جدی همراه بوده است. شرایطی که شما به واسطه عادت ماهانه با آن روبرو می ‌شوید اقتضا می‌ کند که بیشتر از هر زمان دیگری بهداشت را رعایت کنید و با جدیت تمام به نکات مهم و ضروری این دوران اهمیت بدهید.

برخی از خانم‌ ها متاسفانه این چرخه ی طبیعی را در هر ماه تجربه نمی کنند و بارها و بارها به پزشک مراجعه می کنند تا مشکل پیش آمده را رفع کنند. این دسته از زنان مطمئنا بیشتر از دیگر افراد به فواید عادت ماهانه پی برده اند، چرا که پریود نشدن با خطراتی همراه است و سلامت آنها را تهدید می کند.

پس بهتر است شما به پاس شکرگزاری و حفظ سلامت خود، به نکات مهم بهداشتی دوران قاعدگی توجه کنید و همیشه به آنها پایبند باشید.

10 نکته مهم بهداشت دوران قاعدگی

نکاتی که در این بخش در مورد آنها صحبت می‌کنیم را باید همیشه و به طور مکرر مورد توجه قرار دهید و این را بپذیرید که بخشی از سلامت روح و جسم شما در گرو چرخه ی پرفایده قاعدگی است.

1-    انجام ورزش و حرکات یوگا برای بهداشت دوران قاعدگی

یکی از فعالیت های مهم روزانه که همیشه باید به آن بپردازید، ورزش کردن است. ورزش کردن نه تنها بر سلامت جسم بلکه بر سلامت روح نیز اثر گذار است. اما زمانی تاثیر آن را می ‌توانید ببینید که به شکل صحیح و براساس برنامه ای منظم انجام شود.

در خصوص رعایت بهداشت دوران قاعدگی به واسطه دردهای پریودی که در این دوران تجربه می‌کنید، توصیه ما به شما این است که حرکات یوگا را انجام دهید تا از لخته شدن خون و ایجاد اختلالات خطرناک در جریان خون جلوگیری شود.

با انجام حرکات یوگا شما به  بهبود گردش خون کمک می‌کنید و همین موضوع باعث می‌شود تا عملکرد اندام تناسلی بهبود پیدا کند، به همین واسطه شما شاهد کاهش دردهای دوران قاعدگی خواهید بود.

برخی از حرکات یوگا از جمله: سوریا ناماسکار (سلام بر خورشید)، حرکت مار کبری، حرکت الماس و حرکت بوجانگ آسانا و… مناسب دوران قاعدگی هستند. البته توجه داشته باشید که با انجام صحیح این حرکات است که می توانید شاهد اثر گذاری مثبت باشید.

2-    افزایش فعالیت های بدنی

برخی ها بر این باور هستند که در دوران قاعدگی باید استراحت مطلق داشت و برای کاهش دردهای ناشی از عادت ماهانه، داروهای مسکن را مصرف کرد؛ این در حالی است که با حذف داروهای مسکن می‌توانید احوالات بهتری را در این دوران تجربه کنید. فقط کافیست که فعالیت های بدنی خود را افزایش دهید. یکی از فعالیت های بدنی موثر، انجام حرکات کششی است که تاثیرگذاری بسیاری در کاهش دردهای دوران قاعدگی دارد.

3-    از خوردن غذاهای ناسالم پرهیز کنید و یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید

یکی از مهم ترین نکات بهداشت دوران قاعدگی داشتن تغذیه سالم است، که متاسفانه  اکثر خانم ها به آن بی توجه هستند و بخش زیادی از بی نظمی های قاعدگی و دردهای ناشی آن به خاطر داشتن عادات غذایی ناسالم اتفاق می افتد.

غذاهای پر ادویه و شور تاثیرات بسیار منفی بر روی قاعدگی دارند، به همین خاطر توصیه می‌ شود که  از مصرف این دسته از غذاها در دوران قاعدگی و چند روز پیش از شروع آن، پرهیز کنید، چرا که باعث گرفتگی عضلانی می‌ شوند و همینطور احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهند.

4-    مصرف این مواد را به حداقل برسانید

در طول دوران قاعدگی ممکن است با احساس درد در  شکم، کمر و پاها روبرو شوید، که معمولا به این نوع دردها، گرفتگی‌ های قاعدگی گفته می شود و در روزهای قبل و بعد از قاعدگی نیز خانم ها این دردها را تجربه می ‌کنند.

علت بروز چنین دردهایی مصرف لبنیات و گوشت و همچنین کشیدن سیگار است. یکی از عواقب کشیدن سیگار و یا دخانیات دیگر که متوجه خانم ها در دوران قاعدگی است، توقف  تولید تخمک در تخمدان ها است؛ همین اتفاق باعث بروز دردهای بیشتر و بی نظمی در قاعدگی می‌ شود.

5-    استفاده از کیسه آب گرم در هوای سرد

قاعدگی در ماه های سرد سال با درد بیشتری همراه است. سعی کنید در چنین شرایطی، با استفاده از کیسه آب گرم، به روان کردن جریان خون کمک کنید، تا در نهایت قاعدگی شما با درد کمتری همراه باشد.

6-    توجه به نوسانات خلقی

بهداشت دوران قاعدگی فقط مختص نظافت و تمیزی نیست، بلکه موارد بسیاری باید مورد توجه قرار بگیرند تا این دوران به خوبی سپری شود. در دوران قاعدگی نوسانات خلقی یک امر کاملا عادی است، که اکثر خانم ها آن را تجربه می کنند و به آن سندرم پیش از قاعدگی یا PMS می گویند.

البته که پیش از دوران قاعدگی و پس از آن نیز تغییرات خلقی شدید در خانم ها دیده می شود، که از علائم سندرم PMS هستند. برای کنترل نوسانات خلقی و اضطراب های دوران قاعدگی، بهتر است که از مواد غذایی سالم استفاده کنید  و مصرف حبوبات، شیر، سویا، ماست و دمنوش گیاه شاه پسند را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

دمنوش گیاه شاه پسند، یک دمنوش ضد اضطراب است و در کنترل نوسانات خلقی دوران قاعدگی می تواند بسیار اثر گذار باشد.

7-    تغییر سبک زندگی

اگر می خواهید عادت ماهانه خود را بدون درد و به طور منظم تجربه کنید، نیاز است که سبک زندگی خود را تغییر دهید. بی تحرکی و عادات بد غذایی  و مصرف غذاهای فست فودی از اصلی ترین عوامل بروز درد در دوران قاعدگی هستند.

متاسفانه سبک زندگی امروزی باعث شده است تا نوجوانان کم تر به سلامتی شان فکر کنند و همین امر موجب می شود تا در همان آغاز دوران قاعدگی، بی نظمی در چرخه عادت ماهانه را شاهد باشند و دردهای بسیاری را متحمل شوند.

8-   تعویض به موقع نوار بهداشتی جهت بهداشت دوران قاعدگی

بهداشت دوران قاعدگی را می توانید به آسانی با تعویض به موقع نوار بهداشتی رعایت کنید، البته در کنار رعایت دیگر مواردی که در مورد آنها صحبت کردیم.

متاسفانه وجود انواع مختلف نوار بهداشتی در بازار خانم ها را دچار یک اشتباه پر خطر کرده است. یکی از انواع این نوار بهداشتی ها، نوار بهداشتی با پودر جاذب است که خانم ها با تصور اینکه می توانند دیر به دیر آن را عوض کنند، از آن استفاده می کنند. این در حالی است رطوبت در هر حالتی موجب رشد باکتری و میکروب ها می شود و تفاوتی ندارد که به واسطه نوار بهداشتی ساده باشد یا نوار بهداشتی با پودر جاذب؛ در هر صورت نیاز است که زود به زود نوار بهداشتی را تعویض کنید.

9-    لباس زیر نخی بپوشید

در دوران قاعدگی حتما از لباس های زیر نخی استفاده کنید، چرا که لباس های زیر نایلونی باعث بروز حساسیت و تعریق بیشتر می شوند و علاوه بر عرق سوز شدن، محیط مناسبی برای رشد میکروب ها فراهم می شود. به طور کلی استفاده از لباس های زیری که الیاف آنها حاوی مواد نایلونی است، چه در شرایط معمولی و چه در دوران قاعدگی اصلا مجاز نیست.

به علاوه توجه داشته باشید که لباس های زیری که برای دوران قاعدگی استفاده می کنید، علاوه بر نخی بودن، باید راحت باشند.

10- برای بهداشت دوران قاعدگی از دستمال استفاده کنید

استفاده از دستمال توالت و دستمال کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی پس از هر بار شستشو توصیه ای همیشگی است، اما جدی گرفتن آن در دوران قاعدگی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ با انجام این کار شما خطر ابتلا به عفونت های ناحیه تناسلی  را کاهش می دهید، چرا که عامل اصلی ابتلا به عفونت، وجود رطوبت در ناحیه تناسلی است.

و در آخر…

اگر تا به الان توجه ویژه ای به بهداشت دوران قاعدگی نداشته اید، اکنون وقت آن فرا رسیده است تا با رعایت نکات گفته شده، یک چرخه منظم و بدون درد و یا با حداقل درد از قاعدگی را تجربه کنید.

بی توجهی به هر کدام از نکات گفته شده، به مرور زمان شما را با عوارض و عواقبی روبرو خواهد کرد، که بهتر است پیش از بروز هر اتفاق ناخوشایندی، شما پیش قدم شده و مانع بروز بیماری های عفونی و خطرناک شوید. 

 

author-avatar

درباره الناز فتحی

وقتی نوشتن را آغاز می‌کنم، نه می‌دانم به کجا خواهم رفت و نه می‌دانم در مسیر چه چیزهایی کشف خواهم کرد. پژوهش، نمای بیرونی فکرکردن است و سفر میان دریچه های کشف نشده "من میان این دریچه ها سفر می کنم"

دیدگاهتان را بنویسید