مراقبت از پوست

دکتر‌ بجانی توصیه می‌کند؛ چه عادت‌هایی را پس از قرنطینه هم نگه داریم

9k=

دستورالعمل‌های خانه‌مانی (در خانه ماندن) که پس از همه‌گیری ویروس کرونا وضع شد، بسیاری از ما را مجبور کرد سبک زندگی و عادت‌های خود را تغییر دهیم و عادت های پس از قرنطینه جدیدی داشته باشیم؛ چیزهایی مثل عادت‌های غذایی، الگوی خواب و ورزش. پخت‌وپز در خانه و خرید کردن از رستوران‌های بیرون‌بر جای بیرون از خانه در رستوران غذا خوردن را گرفت. پیاده‌روی و دویدن جایگزین رفتن به باشگاه شد. ساعت‌ها تلویزیون تماشا کردیم یا پای تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمندمان صرف کردیم. و ترکیب اضطراب و بی‌حوصلگی بسیاری از ما را به فرآیندهای دفاعی‌ای مثل مصرف دخانیات تشویق کرد.

اگر در این مدت عادت‌های جدیدی پیدا کرده‌ایم، کدام را باید حفظ و کدام را ترک کنیم؟ و برای ترک این عادت بد تازه باید چه کنیم؟

دکتر ریحال بجانی، متخصص مراقبت‌های ورزشی، پیشنهادات خوبی ارائه می‌دهد که با آن‌ها می‌توان به روال عادی زندگی برگشت. او که وابسته به مؤسسه‌ی طب ورزشی یادبود هرمان آیرنمن کار می‌کند و مدیر فلوشیپ همین رشته در مدرسه‌ی پزشکی مک‌گاورن نیز هست، به عنوان استادیار نیز مشغول به کار است.

روی برنامه پیش بروید

دکتر بجانی معتقد است نگه داشتن برنامه و چارچوب، کلید سلامت روانی و جسمی‌ست. او می‌گوید «برای روزتان یک برنامه طراحی کنید. حتی اگر در خانه کار می‌کنید، برای کار، ورزش و خرید مایحتاج خانه یک برنامه داشته باشید. حتی می‌توانید برای زمان هر وعده‌ی غذایی و این که در آن وعده چه می‌خورید نیز برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ی خواب منظم داشته باشید. حتی اگر صبح کاری برای انجام دادن ندارید، در همان زمان همیشگی بیدار شوید. داشتم یک برنامه‌ی منظم بهترین راهکار شما برای ترک عادت‌های بد دوران قرنطینه است.»

تکان بخورید

دکتر بجانی پیشنهاد می‌کند «ورزش منظم برای تندرستی و سلامت روانی شما بسیار ضروری است. اگر پرانرژی و فعال نیستید، از خانه بیرون بزنید و راه بروید. اگر تازه شروع به فعالیت کرده‌اید، آهسته پیش بروید. اگر می‌توانید ۱۰ دقیقه راه بروید، روزانه ۲- ۳ بار از خانه بیرون بروید و ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و کم‌کم پیاده‌روی روزانه‌ی خود را به نیم ساعت برسانید. برای ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی، از دستورالعمل‌ها پیروی کنید. در طول روز، مخصوصاً وقتی هوا خوب است، پیاده‌روی کنید. حتماً در طول پیاده‌روی حرکات کششی انجام دهید و کفش مناسب بپوشید. اگر لازم می‌بینید، پیاده‌روی‌تان را به دو بخش تقسیم کنید؛ فقط از خانه بیرون بروید و تکان بخورید!»
او می‌گوید «نگذارید موانع کوچکی مثل این که هوا خوب نیست، شما را از ورزش کردن منصرف کند. می‌توانید در خانه بمانید و ورزش کنید، شنای سوئدی و دراز‌ونشست بروید و پرش‌های پروانه‌ای بزنید. حتی می‌توانید این حرکات را در طول آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی انجام دهید. اگر سن‌تان بیشتر است، یا زانو درد دارید، بشین‌وپاشو هم گزینه‌ی خوبی‌ست، روی کاناپه بنشینید و بلند شوید. می‌توانید دور آپارتمان‌تان راه بروید، فقط تکان بخورید!»

وقت غذا خلاق باشید

دکتر بجانی هم قبول دارد که حفظ کردن عادت‌های غذایی سالم در طول قرنطینه کار آسانی نیست، چون غذای سالم و مقوی و سبزی و میوه‌ی تازه کمتر و سخت‌تر به دست ما می‌رسد. او می‌گوید «متأسفانه خریدن و خوردن غذای پروسس شده و بسته‌بندی شده، از خریدن و خوردن سبزیجات بسیار آسان‌تر شده. اما سعی کنید جایگزین‌های سالم‌تر را به شکم‌پرکن‌های خوشمزه و بی‌خاصیت ترجیح بدهید. چیزهایی مثل خشک‌بار کم‌نمک و مخلوط میوه‌های خشک. با میوه‌های یخ‌زده و پودرهای پروتئین که می‌توانید آنلاین بخرید شیک پروتئین درست کنید. حتی می‌توانید میوه و سبزی را آنلاین سفارش بدهید.»

دکتر بجانی هم تأیید می‌کند که ما در حال گذراندن دوران چالش‌برانگیزی هستیم. با این حال می‌گوید «اگرچه نمی‌دانیم آینده برایمان چه خواهد آورد، اما برای همه‌ی ما مهم است که سلامتی‌مان را حفظ و بهتر کنیم. این کار فقط با ایجاد عادت‌های خوب و سالم ممکن است؛ درست غذا خوردن، ورزش کردن، عادات خواب مناسب و حفظ کردن یک روتین منظم.»
پس برای شروع عادت‌های خوب و سالم، همین امروز دست به کار شوید.

+ آشنایی با بهترین شامپو ضد ریزش ایرانی

author-avatar

درباره الناز فتحی

وقتی نوشتن را آغاز می‌کنم، نه می‌دانم به کجا خواهم رفت و نه می‌دانم در مسیر چه چیزهایی کشف خواهم کرد. پژوهش، نمای بیرونی فکرکردن است و سفر میان دریچه های کشف نشده "من میان این دریچه ها سفر می کنم"

دیدگاهتان را بنویسید