مادران و کودکان

بهترین مکمل های دوران شیردهی

2Q==

بخش قابل توجهی از مادران امروزی، با برنامه ریزی باردار می شوند. بارداری برنامه ریزی شده هم برای مادر و هم برای کودک مزایای بزرگی دارد. به عنوان مثال، مشکلات بارداری و سلامتی را می توان از قبل پیش بینی و تعیین نمود. همچنین قوانین مورد نیاز برای بارداری سالم، به مادر و پدر آموزش داده می شوند.

یکی از مهم ترین مسائل در بارداری امروز، مقادیر ویتامین هایی است که باید برای سلامت مادر و نوزاد قبل از بارداری، دوران بارداری و دوران شیردهی استفاده شود.  برخی از ویتامین ها و مواد معدنی برای دوران قبل از بارداری مناسب هستند. در حالیکه برخی دیگر در ماه های آخر بارداری و هنگام شیردهی استفاده می شوند.

در این مقاله، مهم ترین و بهترین مکمل های دوران شیردهی را مرور خواهیم کرد.

آهن

توصیه می شود که زنان باردار، روزانه 27 میلی گرم مکمل آهن مصرف کنند. مصرف مکمل آهن در این دوره اجباری نیست.چرا که در 4 ماه اول نیاز به آهن کم است. علاوه بر این، مصرف آهن در ماه های اول بارداری ممکن است باعث افزایش حالت تهوع و استفراغ شود.

مادران جدید که در دوران شیردهی قرار می گیرند، بعضی اوقات دچار کمبود آهن می شوند. به خصوص اگر در دوران بارداری کم خون باشند. همچنین مادرانی که نوزاد خود را با سزارین به دنیا می آورند، معمولا سطح آهن پایین تری دارند.

خستگی، تنگی نفس و سطح انرژی پایین علائم معمول کمبود آهن است. نیاز به آهن در دوران شیردهی 9 میلی گرم در روز است.

اسیدهای چرب امگا 3

این چربی های مهم برای کودک در حال رشد مفید است. اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) امگا 3 هستند که بدن می تواند به راحتی از آنها استفاده کند.  DHA باعث رشد مغز و چشم کودک می شود که هنوز در چند هفته اول زندگی، در حال رشد است.

آکادمی اطفال آمریکا پیشنهاد می کند که مادران در دوران شیردهی روزانه 200-300 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ سطح مناسب DHA در شیر مادر مصرف کنند.

ید

نیاز به ید باید در دوران شیردهی و بارداری تأمین شود. ید یک ماده معدنی ضروری برای رشد سیستم عصبی کودک در رحم و در دوره نوزادی است. افزایش نیاز به ید در دوران بارداری و شیردهی تنها با نمک یددار تأمین نمی شود.

بنابراین، در دوران بارداری و دوران شیردهی، استفاده از مکمل  حاوی ید ضروری است. مصرف توصیه شده ید،150 میلی گرم در روز تحت نظر پزشک است.

موسسه ملی بهداشتNIH  به زنان در دوران شیردهی توصیه می کند روزانه 290 میکروگرم (میکروگرم) ید دریافت کنند.

ویتامین D

ویتامین D یک ماده مغذی اصلی در حفظ سلامت استخوان در کودکان و بزرگسالان است. از آنجا که ویتامین D برای تقویت جذب کلسیم در بدن ضروری است، کمبود ویتامین D با شرایطی مانند راشیتیسم (در کودکان) و استئومالاسی (در بزرگسالان) مشخص می شود.

اگر کمبود این ویتامین در بدن، طولانی مدت کنترل نشود، می تواند منجر به پوکی استخوان گردد. NIH مصرف روزانه 600 واحد بین المللی (15 میکروگرم) را برای مادران شیرده توصیه می کند.

مادرانی که نمی توانند شیردهی کنند یا ترجیح می دهند شیر ندهند، اغلب به ویتامین D بسیار بیشتری از آنچه در حال حاضر توصیه می شود یا در اکثر مکمل های دارویی وجود دارد، نیاز دارند. لازم است از پزشک خود بخواهید میزان ویتامین D شما را بررسی کند و بر این اساس برای شما مکمل تجویز نماید.

ویتامین B12

مکمل های B12 برای مادرانی که در دوران شیردهی هستند و از رژیم های گیاهخواری و وگان پیروی می کنند ضروری است. چرا که رژیم آنها فاقد هرگونه فرآورده های حیوانی است. چنین رژیم هایی می تواند منجر به کمبود ویتامین B12 در مادر و یا کودک شود زیرا این ویتامین اساساً از پروتئین حیوانی به دست می آید.

عدم مصرف کافی ویتامین B12 در رژیم غذایی می تواند کیفیت مواد مغذی را تحت تأثیر قرار دهد. علائم کمبود ویتامین B12 ممکن است شامل از دست دادن اشتها، تاخیر در رشد حرکتی، بی حالی، آتروفی عضلات، استفراغ، ناهنجاری های خون و مشکلات عصبی باشد.

در صورت رسیدگی در زمان مناسب و درمان با مکمل ها، این علائم به طور کامل برطرف می شوند. بنابراین دریافت کافی B12 از طریق رژیم غذایی و مکمل های غذایی بسیار مهم است.

کولین

بیشتر مادران به اندازه کافی از این ماده مغذی سازنده مغز استفاده نمی کنند. کولین، یک ماده مغذی مشابه ویتامین های گروه B است. پیشنهاد می شود مادران شیرده میزان مصرف کولین را تا 550 میلی گرم در روز افزایش دهند. مکمل دارویی شما ممکن است حاوی کولین به شکل کولین بیتارتات، فسفاتیدیل کولین یا لسیتین باشد.

برای دریافت کولین می توانید میزان مصرف تخم مرغ، مرغ، ماهی و لبنیات را افزایش دهید. زنانی که از رژیم های وگان و گیاهخواری پیروی می کنند، احتمالاً نیاز به مکمل کولین دارند.

ویتامین B1

گروه ویتامین های B در مجموع مسئول ایجاد سلول های عصبی لازم برای رشد مغز و تقویت پایدار حافظه و شناخت هستند. ویتامین B1 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ویتامین به عنوان تیامین نیز نامیده می شود.

ویتامین B1 در تولید ATP یا آدنوزین تری فسفات که منبع انرژی سلولهای بدن است، کمک می کند. ویتامین B1 با تحریک فرآیندهای متابولیکی، باعث می شود تا بدن احساس خستگی و بی حالی نداشته و در شرایط مطلوب باشد. دوز توصیه شده این ویتامین، 1.5 میلی گرم در روز است.

استفاده از مولتی ویتامین و مکمل های دوران شیردهی

مادران در دوران شیردهی بهتر است به صورت روزانه مولتی ویتامین مصرف کنند. لازم است مکمل های این افراد، حاوی 100 درصد از رژیم غذایی توصیه شده RDA  باشد. در صورت تجویز پزشک، مادران می توانند مصرف مکمل ویتامین یا مواد معدنی را از دوران بارداری خود آغاز کنند.

انواع مکمل های دوران شیردهی ایرانی و خارجی در وبسایت آنلاین دارو موجود است. برای تهیه آنها لازم است پس از مشورت با پزشک خود، به وبسایت آنلاین دارو مراجعه فرمایید.

author-avatar

درباره الناز فتحی

وقتی نوشتن را آغاز می‌کنم، نه می‌دانم به کجا خواهم رفت و نه می‌دانم در مسیر چه چیزهایی کشف خواهم کرد. پژوهش، نمای بیرونی فکرکردن است و سفر میان دریچه های کشف نشده "من میان این دریچه ها سفر می کنم"

دیدگاهتان را بنویسید