مراقبت از پوست

چند توصیه برای روتین مراقبتی بهتر؛ یا چرا محصولات زیبایی معجزه نمی‌کنند؟

چند توصیه برای روتین مراقبتی بهتر

روان‌شناسی می‌گوید توقع و انتظارات ما معمولاً باعث آسیب‌های جدی می‌شوند. اگه نظر ما را بخواهید، این قاعده در هر باره‌ای صادق است. اما در این یادداشت قصد داریم درباره‌ی توقعاتی صحبت کنیم که به محصولات مراقبت پوست و مو ربط دارند و آسیب‌های آن‌ها گاهی هرگز جبران نمی‌شوند.

بسیاری از ما در مقطعی از زندگی به فکر مراقبت کردن از پوست، مو و به طور کلی سلامت خود می‌افتیم. این اتفاق، مخصوصاً این روزها به لطف تبلیغات و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بسیار شایع‌تر شده است. تحت تأثیر معرفی بلاگرها، توضیحات اغراق‌آمیز کاتالوگ محصولات یا بسته‌بندی رنگارنگ و جذاب‌شان، تصمیم می‌گیریم برای خودمان لوازم یک روتین مراقبت پوست و مو تهیه کنیم. انتظار داریم به محض استفاده از این محصولات، به طرزی معجزه‌وار همه‌ی مشکلات مو و پوست‌مان حل شود و مثل یک سوپر مدل زیبا و جذاب به نظر برسیم. اما آنچه در نظر نگرفته‌ایم؛ ویژگی‌ها و نیازهای ویژه، صرف وقت، بودجه و وراثت است.

در ادامه چند توصیه و باور غلط که باعث می‌شوند روتین‌های مراقبتی به خوبی عمل نکنند خواهیم گفت. با یادآوری دوباره‌ی این نکته که حتی از بهترین محصولات مراقبتی نباید انتظار معجزه داشته باشیم:

  • قیمت یک محصول، کیفیت آن را معلوم می‌کند‌.

گاهی محصولاتی با قیمت کمتر و عملکرد ساده‌تر اثر بهتری دارند. بیشتر اوقات با کمی جست‌وجوی بیشتر می‌توان جایگزین‌هایی مقرون‌به‌صرفه برای محصولات گران‌قیمت یافت. به فهرست مواد تشکیل‌دهنده محصول موردعلاقه‌ی خود نگاه کنید و موادی که باعث عملکرد خوب محصول شده‌اند شناسایی کنید. بدون شک فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها پر از محصولاتی با ترکیبات و اثرات مشابه هستند، که هوای جیب شما را هم دارند.

  • همه به همه چیز نیاز دارند.

خیلی از افراد گمان می‌کنند که روتین مراقبت پوست و مو برای همه افراد شامل موارد مشابهی است. اما باید بدانیم که نیازها، مشکلات و انتظارات ما با هم فرق دارند. تنها نیازهایی که همه‌ی افراد فارغ از سن، جنسیت و نوع پوست به آن نیاز دارند؛ شوینده، ضدآفتاب و مرطوب‌کننده است. وقتی به محتویات و عملکردهای محصولات روی میز آرایش خود با کمی دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید بعضی از آن‌ها عملکرد مشابهی دارند و بعضی ابداً ضروری نیستند.

  • نباید صورت‌تان را لمس کنید.

شاید شما هم شنیده باشید که دست زدن به صورت _آن هم بیش از حد_ باعث چربی و آکنه می‌شود. اما دقت کرده‌اید در طول دست‌های خود را به چه سطوحی می‌زنید، بعد با آن‌ها از گوشی تلفن همراه‌تان استفاده می‌کنید و تلفنی هم صحبت می‌کنید؟ کدام یک به نظر آلوده‌تر می‌رسند؟

دست‌های خود را مرتب بشویید و هر بار از تمیز کردن زیر ناخن‌ها هم غافل نشوید.

  • محصولات پرطرفدار با نظرات مثبت فراوان، قطعاً خوب هستند.

شما و پوست‌تان موجوداتی زنده و منحصر به فرد هستید. فاکتورهای فراوانی ممکن است از اثرگذاری یک محصول برای شما بکاهد. به طور کلی طبق تحقیقات بین ۶ تا ۲۰ هفته وقت لازم است تا نتیجه‌ی استفاده از یک محصول بر روی پوست شما معلوم شود. پیشنهاد می‌شود برای داشتن دیدی واقع‌بینانه نظراتی را که بین ۳ تا ۴ ستاره به محصول داده‌اند بررسی کنید.

  • پوست شما هم به استراحت نیاز دارد.

استفاده از سرم‌های مختلف، مواد فعال و دیدن نتایج آن‌ها بر روی پوست ممکن است اثرگذار، جالب و حرفه‌ای به نظر برسد. اما حتی پوست شما هم گاهی به استراحت کردن نیاز دارد. اما استراحت پوست دیگر چطور چیزی است؟ یک روتین مراقبتی ساده؛ تنها یک شوینده، یک مرطوب‌کننده و یک ضدآفتاب نیاز دارید. در این دوره حتی آرایش کردن را هم کنار بگذارید. در این دوره درباره‌ی روتین مراقبتی خود تجدید نظر کنید و بر اساس نیازهایی که در پوست خود می‌بینید روتین مراقبتی جدید را طراحی کنید.

author-avatar

درباره الناز فتحی

وقتی نوشتن را آغاز می‌کنم، نه می‌دانم به کجا خواهم رفت و نه می‌دانم در مسیر چه چیزهایی کشف خواهم کرد. پژوهش، نمای بیرونی فکرکردن است و سفر میان دریچه های کشف نشده "من میان این دریچه ها سفر می کنم"

دیدگاهتان را بنویسید